Tuesday 4 January 2011

Salty Coffee 咸咖啡

突然之間,金魚哥哥想起了多年前收到的一封email。裏面有著一段很感人的故事。今天我就在這與大家分享了。故事都是以英文寫的。就讓金魚哥哥翻譯給你們(翻譯的不好請多原諒哦)

He met her on a party. 
他在一個派對中遇見了她。
She was so outstanding, many guys chasing after her, 
她很特出,許多男士都想追求她,
while he so normal, nobody paid attention to him.
而他卻很平凡,沒有人會去注意到他的存在。
At the end of the party, he invited her to have coffee with him, 
派對結束后,他邀請了她一起去喝杯咖啡,
she was surprised, but due to being polite, she promised. 
她被嚇着了,禮儀的緣故,她答應了。
They sat in a nice coffee shop, he was too nervous to say anything, 
他們坐在一閒很舒適的咖啡廳,他太緊張了不知該說什麽,
she felt uncomfortable, she thought, please, let me go home.... 
她覺得不自在,想著,請讓我走吧…
suddenly he asked the waiter. 
突然他向服務員要求著。
'would you please give me some salt? I'd like to put it in my coffee.' 
“ 可以給我些鹽嗎?我想加在我咖啡裏。”
Everybody stared at him, so strange! 
每一個人都瞪著他,好怪的人!
His face turned red, but still, he put the salt in his coffee and drank it. 
他臉紅了,但依然把鹽放進了咖啡然後喝了。
She asked him curiously; why you have this hobby? 
她很好奇地問道:“爲何你有這樣的興趣?”
He replied: 
他回答:
'when I was a little boy, I was living near the sea, I like playing in the sea, 
“儅我還是個小孩的時候,我曾住在靠海的地方,我喜歡在海里玩,
I could feel the taste of the sea, just like the taste of the salty coffee. 
我可以感覺到海的味道,就像這咸咖啡的味道一樣。
Now every time I have the salty coffee,
每當我喝著咸咖啡時,
I always think of my childhood, think of my hometown, 
我常想起我的童年,想起我的家鄉,
I miss my hometown so much, 
我非常思念我的家鄉,
I miss my parents who are still living there'. 
我思念著在那居住的家人。”
While saying that tears filled his eyes. 
說著說著,他的眼淚填滿了他雙眼。
She was deeply touched.. 
她深深的被感動了
That's his true feeling, from the bottom of his heart. 
這是他真實的感情,發自内心的。
A man who can tell out his homesickness, 
一個男人如果可以說出他想家了,
he must be a man who loves home, cares about home, has responsibility of home. 
他一定是個愛家,關心家庭,對家庭有責任感的男人
Then she also started to speak, 
她隨後開始說話了,
spoke about her faraway hometown, 
說到她遠方的家鄉,
her childhood, her family. 
她的童年,她的家人。
That was a really nice talk, also a beautiful beginning of their story. 
那一次是個很好的交談,也是他們故事美麗的開始。
They continued to date. 
他們繼續約會。
She found that actually he was a man who meets all her demands; 
慢慢的她發現了,原來他是符合她所有要求的男人;
he had tolerance, was kind hearted, warm, careful. 
他既體貼容忍,善良,溫馨,細心。
He was such a good person but she almost missed him! 
他真是個好男人,但她卻險些錯過了!
Thanks to his salty coffee! 
多謝他的咸咖啡!
Then the story was just like every beautiful love story , 
然後故事就像每一段美麗的愛情故事一樣,
the princess married to the prince, then they were living the happy life... 
公主終于嫁給王子了,他們過著幸福快樂的日子…
And, every time she made coffee for him, 
還有,每一次儅她為他泡咖啡時,
she put some salt in the coffee, as she knew that's the way he liked it. 
她會放些鹽在咖啡中,因爲她知道他喜歡。
After 40 years, he passed away, left her a letter which said: 
四十年后,他過世了,留下了一封給她。信裏說:
'My dearest, please forgive me, forgive my whole life lie. 
”我親愛的,請原諒我,原諒我一生的謊言。
This was the only lie I said to you---the salty coffee. 
這是我唯一對你說的謊言---咸咖啡。
Remember the first time we dated? 
還記得我們第一次的約會嗎?
I was so nervous at that time, 
那時的我太緊張了,
actually I wanted some sugar, 
其實我想要些糖,
but I said salt It was hard for me to change so I just went ahead.
但我要求了鹽,對我來説已很難再換了,因此我就照放了。
I never thought that could be the start of our communication!
我沒想過這會是我們溝通的開始!
I tried to tell you the truth many times in my life, 
在這一生中,我試過好多次想對你說出真相,
but I was too afraid to do that, 
但我太害怕了,
as I have promised not to lie to you for anything.. 
因我答應了你,不會對你說出任何的謊言…
Now I'm dying, I afraid of nothing so I tell you the truth: 
現在我就快死了,我也沒什麽好害怕的,因此我選擇告訴你真相:
I don't like the salty coffee, what a strange bad taste.. 
我不喜歡咸咖啡,它的味道很怪很難喝…
But I have had the salty coffee for my whole life! 
但我卻一生喝著咸咖啡!
Since I knew you, I never feel sorry for anything I do for you.. 
自從認識了你,我從不後悔對你做的任何事。
Having you with me is my biggest happiness for my whole life. 
擁有了你是我這一生最幸福的事情。
If I can live for the second time, 
如果我能再活過第二次,
still want to know you and have you for my whole life,
我依然想認識你,擁有你在我一生當中,
even though I have to drink the salty coffee again'. 
即使我得再喝咸咖啡。“
Her tears made the letter totally wet.
她的淚弄溼了那一封信。
Someday, someone asked her: what's the taste of salty coffee? 
有天儅人問她:”咸咖啡的味道是怎樣的? “
It's sweet. She replied. 
”是甜的。“ 她回答



No comments:

Post a Comment